Het Geheim van het Christelijk leven

 

Waardoor ik anders ben gaan denken.

 

In de kerken miste ik vaak de vreugde, moed of bezieling waar de Bijbel van spreekt en waardoor je overwinnaar bent in de moeiten van dit leven. Het geloofsleven is bij velen eerder wat mat of tam. Dit is een vreemd verschijnsel als je over het leven in geloof in het NT leest.  M'n werk als dominee dwong me hierover na te denken.

Eerste ontdekking. In het Nieuwe Testament ligt bij Jezus en de apostelen het accent altijd op de levensheiliging. In de reformatorische leer ligt het hoofdaccent op zonde en vergeving. De heiliging van het leven lijkt zelfs niet beslissend voor ons behoud. Dit is in het NT duidelijk anders!

De Gereformeerde leer over de verlossing is als een tweetrapsraket:

  1. Eerst is er de rechtvaardiging. Men leert dat Jezus plaatsvervangend ónze schuld en straf droeg voor onze zonden, met name op Golgotha. Ook voldeed Hij ónze plicht tot gehoorzaamheid aan God. Die verdiensten van Hem worden ons 'toegerekend' als je gelooft dat jij een zondaar bent en Hij dit alles voor jou in de plaats deed. Door dit te erkennen/geloven ontvang je vergeving van zonden en ben je rechtvaardig voor God en erfgenaam van het eeuwige leven (zo staat in Zondag 7 en 23 van de Catechismus). Als je gelooft word je voor God rechtvaardig - ook al blijf je een zondaar. Dit wordt meestal de verzoening genoemd. Je bent dan in feite gered!
  2. Daarna komt de heiliging pas in beeld. Want nu komt Gods Geest in ons wonen. Hoewel de Geest je verandert, zodat je het goede begint te doen, blijft het gebrekkig en blijven we nog altijd zondaars. Gelukkig is er - via schuld erkennen - steeds weer vergeving dankzij Jezus' offer! Hierdoor wordt ook bij de heiliging de aandacht steeds weer terug gebogen naar de rechtvaardiging. Het geloof in ons zondig tekortschieten en de vergeving blijft de steeds terugkerende hoofdzaak! Zo 'werkt' de gereformeerde leer.

Het viel me steeds meer op, dat Jezus zelf nooit sprak over plaatsvervangende betaling van schuld of straf. In de evangeliën spreekt Hij altijd over wat echt leven voor God is en over de kracht die God en Hij daarvoor willen geven. Ook de apostelen benadrukken dit en maken steeds helder wat heilig of rechtvaardig leven is. Zo leven kan en alleen wie zó leeft hoort bij God (lees bv Mat 12:50; Galaten 6:24; Hebreeën 12:14). 
Hierdoor verschoof in mijn verkondiging het accent en werd de bovengenoemde gereformeerde rechtvaardiging 'slechts' een opstapje: het gaat immers om het nieuwe leven!

Tweede ontdekking. Het werd me verder studerend al duidelijk, dat het onze hemelse Vader helemaal niet om schuld- en strafbetaling gaat! God wil vanaf Genesis 1 altijd het hárt van mensen (hartelijke liefde): dat ze Hem vertrouwen (= geloven), dat mensen zich durven over te geven aan Zijn leiding en zo door geloof in zijn wegen gaan. Dán is er verzoening, eenheid. Als dát er is, is kwijtschelding van oude schulden of vergeving van zonden geen enkel probleem bij onze rijke God. Dat vertelt de Bijbel van begin tot eind! Dat God wil dat mensen bij bekering toch ook nog hun schuld moeten betalen of hun straf moeten dragen, lezen we nergens. Vergeving is bij Hem royaal kwijtschelden.

Hoe brengt Jezus redding door zijn bloed?
Johannes de Doper en Jezus verkondigden het beloofde koninkrijk van God (Mat 3:2; 4:17,23). Daar hoor je bij, als je je bekeert tot een echt leven voor God. Daar gaat het steeds over! En dat leefde Jezus (mens geworden) voor: de 100%-hemelse liefde en trouw. Hij leefde als mens echt in vertrouwen op zijn God en Vader. Dat geloof wordt op allerlei manier beproefd. Tenslotte doorstaat Jezus op Goede Vrijdag de zwaarste angsten en beproevingen. Hij overwint alle verleidingen, die de vijanden van God konden bedenken. Hij bezwijkt niet voor alle druk en zondigt niet; Hij blijft vertrouwen op God en trouw aan God! Zo overwint Hij alle zondemachten die Hem willen verleiden. Zo bewees Hij, dat Hij (als mens) waardig is Koning te worden van Gods koninkrijk. God laat Hem dáárom opstaan en geeft Hem alle macht in hemel en op aarde (Fil 2:9). Zelfs de Heilige Geest krijgt Hij ter beschikking (Hand 2:33). Nu is Jezus Koning en kan Hij iedereen die tot Hem komt helpen met zijn Geest: Hij stelt zijn kracht aan ons beschikbaar door in ons te komen wonen. Zo kunnen ook wij leren leven met hetzelfde geloof en diezelfde liefde en trouw (Joh 1:12). 'Jezus in ons' is werkelijk het grote geheim van het christenleven.
Samen met Hem zijn we sterker dan Satan en alle verleidingen (1 Kor 10:13; 1 Joh 5:2-4). Door zijn bloed of levenskracht in ons kunnen wij nu leren leven overeenkomstig de Bergrede. Alleen zo worden Joden en niet-Joden echt burgers van de hemel!
Jezus werd één met ons - mens - om zo onze Koning te worden. Nu maakt Hij ons één met Hem (sinds Pinksteren). Zo ontstaat er verzoening: eenheid, eensgezindheid met God - waar Jezus om vroeg in Joh 17:20-23.

Het grote probleem opgelost.
Kwijtschelding van schuld en straf is nooit het probleem voor God geweest. Het grote probleem was en is: hoe komt het zover, dat zondige, ego-centrische mensen, weer theo-centrisch gaan denken; dat ze zó trouw en liefdevol worden, dat ze voor eeuwig trouw blijven en passen bij God en in zijn hemelse Koninkrijk?
De enige oplossing van dit wereldwijde probleem was en is: Gods Geest in harten van mensen. Deze hulp wilde God altijd al geven, maar dit waren de mensen na eeuwen vrijwel helemaal vergeten. Het was tenslotte vrijwel onbekend geworden (zelfs bij de Joden). Daarom zond God tenslotte zijn Zoon om dit nog eens weer heel duidelijk te verkondigen en te laten zien. Via de gekruisigde Jezus biedt God iedereen (overduidelijk en opnieuw) aan: wil je dat Gods Geest in jou komt wonen? Kom dan tot Jezus - dan zal Hij de hemelse 100%-liefde-en-trouw, die Hij tenslotte bewees op Golgotha, ook in jouw hart en leven brengen! Jezus roept ons toe: wil jij - met mijn hulp - leren leven zoals Ik? Wil je ook - waar nodig - alle vleselijke verlangens kruisigen door mijn kracht (net als Ik deed) en echt leven voor God? Dat is de enige weg van verzoening met God! Ik, Jezus, maak dat mogelijk voor jou!
Die goddelijke kracht of genade aanpakken - dát is geloven. Dat leert ook het Avondmaal, want met brood en wijn eet en drink je Jezus zelf symbolisch naar binnen. Zijn bloed (leven of geest) komt dan in onze aders stromen. Dit bewerkt echt verzoening: eensgezindheid met de Vader!

Deze kijk op verzoening is echt Bijbels, werkt enthousiasme en schenkt de vreugde van het overwinningsleven: als Jezus in ons is, is geen verleiding te groot! (1 Kor 10:13).

In het boek 'Jezus in ons' neem ik u mee op door de hele Bijbel en laat ik u zien, dat dit het eenvoudige en krachtige evangelie is.